Blog
Orangutanlar, Kendilerini Tedavi Etmek için Şifalı Bitkiler Yiyor
Bilim insanları, Endonezya Borneo’sundaki orangutanlar üzerine 20 yıl boyunca süren gözlemlere dayanarak hayvanların bilinen tıbbi yararları olan bitkileri ne sıklıkta yediğini değerlendirdi.
www.arkeofili.com
Yeni araştırma, orangutanların anti-mikrobiyal, anti-inflamatuar ve yara iyileştirici özellikleri olan bitkileri kasıtlı olarak aradığını gösteriyor.

Borneo orangutanı beslenirken. C: Georgia Allen
Bilim insanları, Endonezya Borneo’sundaki orangutanlar üzerine 20 yıl boyunca süren gözlemlere dayanarak hayvanların bilinen tıbbi yararları olan bitkileri ne sıklıkta yediğini değerlendirdi. Scientific Reports dergisinde yayımlanan bulgular, orangutanların belirli sıralamalarda bitki kombinasyonları yediğine işaret ediyor. Bu da diğer türlerde görülen “kendi kendini tedavi” davranışıyla tutarlı.
Orangutanların bunu nasıl öğrendikleri net değil fakat araştırmacılar bunun içgüdüyü ve/veya pek çok kuşak boyunca aktarılmış bir davranışı içeriyor olabileceğini düşünüyor.
Çalışmaya Exeter Üniversitesi’nde koruma ve biyoçeşitlilik alanındaki yüksek lisansının bir parçası olarak önderlik eden Georgia Allen, “Bu aşamada orangutanların insanların yaptığı gibi bilinçli olarak kendilerine ‘teşhis koyduklarını’ söyleyemeyiz. Ancak bulgularımız, bazı tıbbi özelliklere sahip bitkileri basit beslenmenin ötesine geçen biçimlerde seçici olarak tükettiklerine işaret ediyor” diyor.
“Bulguları ilginç kılan şey, bazı bitki türlerinin orangutan diyetinde rastgele beklenebilecekten çok daha sık birlikte ortaya çıkması. Bu bitkilerin bir kısmı antimikrobiyal, antiinflamatuar ya da yara iyileştirici etkilerle bağlantılı bileşikler içerdiği biliniyor.”
“Önemli olan nokta, bu bitkilerin pek çoğu orangutan diyetinin genel olarak büyük bir parçasını oluşturmuyor. Bu da gündelik yiyecek kaynağı olmaktan çok spesifik yararlar için yenmiş olabileceklerine işaret ediyor.”
Şempanzelerin de örneğin bağırsak parazit enfeksiyonlarını azaltan bitkileri yiyerek “kendi kendini tedavi” davranışı sergilediği biliniyor. Benzer davranışlar bonobolarda, gibonlarda ve gorillerde de gözlemlendi.
Yeni çalışma, Orta Kalimantan’da bir turbalık-bataklık ormanında yaşayan orangutanlar üzerine uzun süreli gözlemleri kullandı.
Orangutanların yediği bitkilerin bir kısmı, yerli halklar tarafından da tıbbi amaçlarla kullanılıyor. Bulgular ise yerli bilgisinin biyoçeşitliliğin korunması ve küresel sağlık araştırmaları için korunmasının önemini vurguluyor.
University of Exeter. 18 Haziran 2026.
Makale: Allen, G., Freymann, E., d’Oliveira Coelho, J. et al. (2026).


Bu yazı hakkında yorum bulunamamıştır. İlk yorumu siz ekleyebilirsiniz >